Co trzeba zrobić aby nauczyć dziecko czytać?

My, ludzie dorośli, często dostrzegamy czytanie jako prostą czynność. Przecież to umiemy. Nad czym się zastanawiać. Bierzemy książkę do ręki, czytamy naszym dzieciom i myślimy, że one później zrobią to samo. Ale za tą prostą czynnością kryje się dużo więcej niezbędnych kompetencji i dzieci, aby to zrozumieć, muszą nauczyć się  wielu czynności, które my, w swoim czasie,  musieliśmy zrozumieć tak, jak one teraz. 

Czego muszą się  nauczyć  aby podjąć naukę czytania ? 

Poniżej przedstawiam podstawowe umiejętności pozwalające na późniejsze zrozumienie nauki czytania, które  pozwiązane z  obcowaniem z książkami :

  • dziecko rozumie, że książka służy do czytania;
  • rozumie umiejscowienie okładki – pierwszej i czwartej, górnej i dolnej części książki, czyli wie, jak książkę ułożyć w przestrzeni;
  • wie, w jakim kierunku przewracać strony;
  • wie, w którym miejscu zaczyna się czytać;
  • rozumie znaczenie słów i ilustracji;
  • rozumie zależności między nimi (słowami a ilustracją);
  • rozumie, że istnieje związek między tytułem książki, a jej treścią;
  • wie, że ktoś (autor) napisał tę książkę i ktoś  (ilustrator) ją ozdobił

Natomiast podstawowe rozumienie dotyczące tekstów przejawia się w następujących umiejętnościach:

  • dziecko wie, że słowa czyta się od lewej do prawej strony;
  • dostrzega, że jest różnica między literami a słowami (inaczej: że słowa składają się z liter);
  • widzi, że między słowami są wyraźne odstępy;
  • rozumie znaczenie wielkich liter i znaków interpunkcyjnych;
  • wie, że słowo mówione można zapisać, a później odczytać.

 

Do kształcenia tych umiejętności, które podaję poniżej mogą służyć wszystkie książki, najlepiej takie, w których ilustracja na okładce od razu wskazuje kierunek trzymania książki (uniemożliwia ułożenie jej do „góry nogami”).

Powyższe  warunki spełniają wszystkie nasze książki „Poczytam, ci mamo” oraz Napiszę ci, mamo ,  gdzie układ okładek i stron wyraźnie wskazuje kierunek trzymania, a zróżnicowana czcionka pozwala na dostrzeganie i wyróżnianie wyrazów, liczenie liter lub porównywanie długości wyrazów ”na oko”, czyli umożliwiają uczenie wszystkiego, o czym będzie mowa poniżej.

Ale ważne jest, aby dziecko obcowało z jak największą liczbą książek, dzięki którym pozna bogactwo treści, ilustracji, wykształci poczucie estetyki.

Inne  aspekty, ważne dla późniejszej nauki czytania,  które omówię w nastepnym wpisie to:

    1. Rozumienie orientacji przestrzennej.
    2. Rozumienie następstwa czasu – początek, środek, koniec oraz rozumienie zależności między częścią, a całości

 

Kontynuując korzystanie z witryny, zgadzasz się na używanie plików cookie. więcej informacji

Ustawienia plików cookie na tej stronie są ustawione na „zezwalaj na pliki cookie”, aby zapewnić Ci najlepszą możliwą jakość przeglądania. Jeśli będziesz nadal korzystać z tej witryny bez zmiany ustawień dotyczących plików cookie lub klikniesz „Akceptuję” poniżej, wyrażasz na to zgodę.

Zamknij